La Antigua Guatemala

Sortim de Nicaragua una mica tristos, i a sobre ens quedaven més de 17 hores en autobús per creuar Nicaragua, passar per Honduras, El Salvador i finalment arribar a Guatemala. Menys mal que el bus tenia wifi, i la família ens anava informant dels gols del Barça al Bernabéu 😉 A Ciudad de Guatemala, la capital, només hi fem una nit, i al matí següent agafem una furgoneta cap a Antigua.

Volíem conèixer Antigua, no només per ser una ciutat colonial amb una arquitectura renaixentista molt ben preservada, sinó també perquè està envoltada de volcans, i es poden fer excursions als que estan actius. De fet, només arribar, al hostel ens van dir que al volcà Pacaya (situat a uns 38 quilòmetres) s’hi feien excursions guiades o bé de bon matí, o bé a la tarda. Així que vam deixar els trastos, i ens en vam anar cap allà.

La caminada que es fa amb un guia local és de poc més d’una hora, i no es puja fins al cràter. Ens havien dit que pel matí les vistes són molt més espectaculars, però que a la tarda la probabilitat de veure lava era més gran. Però vam enxampar un dia molt tapat i amb molta boira, i per tant, de vistes, cap ni una. De fet, a partir de mitja pujada la boira era tan baixa que pràcticament no ens veiem entre nosaltres.  El que va ser una experiència nova, va ser caminar per sobre de la llengua de lava de l’erupció de fa quinze dies, notar el terra encara calent i poder veure en algun forat com hi havia lava “líquida” ben rogent.

Al dia següent vam anar a fer un volt per la ciutat, que té una història força interessant. Antigua (en els seus orígens, Santiago de los Caballeros) havia estat la capital del Reino de Guatemala, quan aquest comprenia els actuals estats de Guatemala, Belice, El Salvador, Honduras, Nicaragua i Costa Rica, així com també Chiapas. Però degut als forts terratrèmols que van destruir 2 vegades la ciutat al segle XVIII, el president va decidir reconstruir la capital en un lloc més segur. I és així com es va fundar Nueva Guatemala de la Asunción, l’actual Ciudad de Guatemala, a uns 40km d’Antigua.

Segurament gràcies a això, Antigua conserva un aire colonial que ens ha recordat una mica a Villa de Leyva (Colòmbia) i Granada (Nicaragua). Es tracta d’una població d’uns 40.000 habitants, mentre que Ciudad de Guatemala en té més d’un milió. Així, es pot recórrer la ciutat a peu, gaudir dels carrers empedrats i les cases blanques i de colors d’un sol pis, que li donen un ambient més de poble.

DSCN9655DSCN9654DSCN9649

DSCN9802DSCN9665DSCN9681

A banda de passejar per la ciutat, hem visitat un munt d’esglésies. El que més ens ha cridat l’atenció és que algunes d’elles estan sense reconstruir, i només hi queda en peu el que van deixar els terratrèmols (el darrer, al 1976). És el cas del convent de Santa Clara, que tot i tenir el claustre amb les columnes ben baixes i gruixudes (barroco sísmico és com s’anomena aquest tipus de construcció), no va aguantar les sacsejades de la terra.

DSCN9727DSCN9730DSCN9744

Un altre exemple d’això és la catedral. Quan hem entrat ens ha semblat més aviat una església de barri que no pas la catedral de la ciutat. La part reconstruïda per poder fer-hi missa representa només el 25% del que va ser la catedral original del segle XVII. La resta són les ruïnes del que va quedar després del terratrèmol de 1773, i només n’han reparat algunes parets i columnes, per tal que no cagui tot a terra.

Caminant, caminant vam arribar fins a l’església-convent de la Merced, fundada al segle XVI pels primers mercedaris que van arribar a Guatemala. És molt curiós veure per tot arreu l’escut dels mercedaris amb la corona de la ciutat comtal, les quatre barres i la creu de Sant Jordi. Una altra curiositat d’aquest convent és la font que hi ha al claustre. Normalment al mig dels claustres es troben petites fonts de pedra, però al convent de la Merced la font ocupa gairebé tot el claustre.

DSCN9644DSCN9642DSCN9636

I com no podia ser d’una altra manera, a Antigua també hi ha un Parque Central, és a dir, la Plaça Major. És el centre social de la ciutat i el punt de referència per a qualsevol turista. Allà s’hi troben la Catedral, l’Ajuntament i el Palacio de los Capitanes Generales.

DSCN9707DSCN9701DSCN9716

I per acabar, dos exemples més d’esglésies: una reformada i convertida en un edifici modern, l’antiga Compañía de Jesús, ara amb oficines de l’Agencia Española de Cooperación Internacional; i la Iglesia del Carmen, de la qual només se’n conserva intacta la façana i que no està oberta ni a les visites dels turistes.

I ara us deixem amb la primera i l’última foto que hem fet d’Antigua. La primera és des del terrat de l’hostel on ens hem allotjat (que semblava un culebrot tipus La Riera, però amb una parella de russos i un noi de Costa Rica com a protagonistes), en la qual s’hi pot veure el Volcán del Agua de fons. La segona és des del Mirador del Cerro de la Cruz, des d’on es veu tota Antigua.

Propera parada: ruïnes maies!